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korean management review - Vol. 47 , No. 1

[ Article ]
korean management review - Vol. 47, No. 1, pp. 177-193
Abbreviation: kmr
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 28 Feb 2018
Received 18 Oct 2017 Accepted 14 Jan 2018
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2018.47.1.177

Performance Advantage for Electric Vehicles under Competition
Dawoon Jung* ; Byung Cho Kim** ; Myungsub Park***
*(First Author) Korea University Business School (bogsil@korea.ac.kr)
**(Corresponding Author) Korea University Business School (bkim@korea.ac.kr)
***(Co-Author) Korea University Business School (mspark@korea.ac.kr)

경쟁 상황에서의 전기자동차 성능 향상에 관한 연구
정다운* ; 김병조** ; 박명섭***
*고려대학교 경영학과, 주저자 (bogsil@korea.ac.kr)
**고려대학교 경영대학 부교수, 교신저자 (bkim@korea.ac.kr)
***고려대학교 경영대학 교수, 공저자 (mspark@korea.ac.kr)
Funding Information ▼

Abstract

Although most electric vehicles (EVs) can cover the majority of daily driving needs, customers are anxious that they will run out of electricity on the road before arriving at the destination. Thus, the availability and accessibility of charging stations become critical for increasing sales in EV market. As well as charging convenience, customers are attracted by high-performance, meaning that all relevant features (acceleration, maximum speed, braking, riding comfort, durability, safety, charging time, etc.) need to be balanced. However, in many cases, achieving the optimal balance requires additional expense so that it may cause pressure on price despite its expected benefits. Thus, we investigate how the EV manufacturers can cope with the trade-off between lowering price and improving performance under competition. Then, we compare the equilibrium performance levels and prices of EVs when performance improvement costs of competing firms differ. We also examine the equilibrium decision from the social perspective and provide the implications of how the socially favorable decision is different from that for manufacturers.

초록

최근 출시된 대부분의 전기자동차는 일상적 사용에 지장을 초래하지 않는 수준의 주행거리를 제공하고 있지만, 많은 소비자들은 여전히 배터리 방전과 관련된 불안감을 가지고 있다. 따라서 전기자동차 시장이 성장하는 데 있어 편리하고 접근성 높은 충전소 확충은 매우 중요한 문제이다. 한편, 충전 편의성과 함께 전기자동차 판매에 큰 영향을 미치는 요인으로 차량 자체의 성능을 들 수 있다. 자동차 성능은 가속성, 최대속도, 제동력, 승차감, 내구성, 안전성 등 다양한 특성 간 균형에 의해 결정되는데, 이들 특성을 조율하여 최적화하는 것은 전기자동차 시스템을 개발하는 것과는 별도의 경험과 비용이 요구되는 일이기 때문에 전기자동차의 가격 상승 요인으로 작용할 수 있다. 본 연구에서는 전기자동차 성능과 가격 간 교환 관계 속에서 경쟁 상황에 놓인 전기자동차 생산기업들의 의사결정 문제를 다루었다. 먼저, 차량의 성능향상 관련 역량이 서로 다른 두 전기자동차의 균형가격 및 성능 수준을 기업의 수익성 차원에서 도출하였고, 이를 사회적 복리를 고려한 의사결정과 비교하였다.


Keywords: electric vehicle (EV), R&D capability, performance improvement
키워드: 전기자동차, R&D 역량, 성능향상

Acknowledgments

This work was supported by the National Research Foundation of Korea Grant funded by the Korean Government (NRF-2014S1A5A8019068).

This study was supported by the Institute for Business Research & Education (IBRE) and Korea University Business School Research Grant.


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• 저자 정다운은 이화여자대학교에서 화학을 전공으로 이학사를 취득하였으며, 고려대학교 경영학과에서 석·박사 통합 과정 졸업예정이다. 현재 강의를 하면서 논문 게재를 위한 연구에 힘쓰고 있다. 주요 연구 관심분야는 플랫폼전략, 기술경영, 신제품 개발, IoT 등이다.

• 저자 김병조는 서강대학교에서 수학 전공으로 이학사를 취득하였으며, University of Chicago 에서 통계학 석사, Carnegie Mellon University에서 경영학 석·박사 학위를 취득하였다. 미국 Virginia Tech 경영대학 조교수를 역임하였으며 현재 고려대학교 경영대학에서 부교수로 재직중이다. MIS Quarterly, Production and Operations Management, Decision Sciences 등 저널에 논문을 게재하였으며 주요 연구 관심분야는 기술경영, 기술혁신, 정보기술 등이다.

• 저자 박명섭은 고려대학교에서 무역학 전공으로 경영학사를 취득하였으며, 버지니아 주립대학교에서 경제학 석사, 텍사스 A&M 대학교에서 경영학 박사 학위를 취득하였다. 켄자스 주립대학교 경영대학 조교수를 역임하였고, 현재 고려대학교 경영대학에서 교수로 재직하고 있다. 한국생산관리학회 및 한국구매조달학회의 회장으로 활동한 바 있으며 주요 연구 관심분야는 구매공급관리, 물류정보시스템, 제품개발 및 운영관리 등이다.