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korean management review - Vol. 45 , No. 3

[ Article ]
korean management review - Vol. 45, No. 3, pp. 869-900
Abbreviation: kmr
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 30 Jun 2016
Received 18 Nov 2015 Accepted 21 Feb 2016
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2016.45.3.869

Effects of Corporate Social Responsibility on Factors Affecting Development of Relationship, Trust and Long-term Orientation in B2B Market
Sang-Lin Han* ; Jong Won Lee**
*Professor of Marketing, Hanyang University, First Author
**Professor, Dept. of Secretarial Management, Kimpo University, Corresponding Author

B2B 거래관계에서 CSR 활동이 관계발전 요인과 신뢰 및 장기지향성에 미치는 영향
한상린* ; 이종원**
*(주저자) 한양대학교 경영대학 교수 (slhan@hanyang.ac.kr)
**(교신저자) 김포대학교 비서경영과 교수 (leejw@kimpo.ac.kr)

Abstract

This research attempts to understand how a corporate social responsibility(CSR) positively influences the quality of B2B relationship. The purpose of this article is to suggest CSR model in B2B context. So, we discern two dimensions of firm’s CSR activities based on previous studies. These are Business practice CSR and Altruistic CSR. We also investigate CSR activities affecting the result of development of business relationship (economic and non-economic factors) and relationship performance(trust and long-term orientation) in B2B market.

Data were gathered from respondents who work in industrial buying center. Major findings of this study are summarized as follows : First, we have found two dimensions of corporate social responsibility. Second, CSR has positive effects on developing business relationship. It reveals that B2B CSR activities have a positive effects on perceived supply risk, corporate image, corporate reputation, social connectedness. Third, factors of developing business relationship have a positive effects on trust. All hypotheses are accepted except that perceived supply risk has not significant on trust. Fourth, trust is shown to have positive effects on long-term orientation. As a result, corporate social responsibility derives relationship Performance. Furthermore, we expect transaction specific variables of B2B context to moderate the effect of CSR on relationship performance. We identified moderating effect by length of business relationship.

This study has a meaning in that we tried to investigate the corporate social responsibility (CSR) in B2B market. Business practice CSR and Altruistic CSR are useful to improve the relationship performance in B2B context.

초록

본 연구는 그동안 대부분 소비자 관점에서 이루어졌었던 기업의 사회적 책임(CSR)에 대한 연구의 영역을 한 단계 넓혀 B2B 즉, 기업 간 거래 관계에서 사회적 책임활동의 역할을 확인해보고자 하였다. 기업에게 있어 공급업체는 매우 중요한 이해관계자로 인식되어지고 있음에도 불구하고 기업 간 거래에서 사회적 책임에 대한 연구는 미미한 실정이다. 또한 최근 공급업체와 관련한 기업의 사회적 책임이 사회적으로 이슈가 되고 있는 만큼 기업 간 거래관계에서 그 중요성을 파악할 연구의 당위성이 존재한다.

본 연구에서는 기존 연구들을 바탕으로 기업의 사회적 책임의 유형을 파악하고 두 가지 유형으로 기업의 사회적 책임 활동을 구분한 후 기존 연구 및 실무자와의 인터뷰를 통해 기업 간 거래관계의 관점에서 사회적 책임활동 척도를 재정립해 보았다. 연구결과, 기업의 사회적 책임활동이 본 연구에서 제시한 관계발전 요인들에 긍정적인 영향을 주는 것을 확인하였고 관계발전요인이 신뢰 및 장기지향성에 미치는 영향력이 모두 유의하였지만 지각된 공급위험 감소가 신뢰에 미치는 영향은 통계적으로 유의미하지 않았다. 또한 거래제품의 중요도와 기업의 거래 기간에 따른 조절효과를 확인해 보았다. 연구결과 거래기간이 짧을수록 공급업체의 사회적 책임활동이 구매업체의 지각된 공급위험을 감소시키는 역할을 하며 기업의 이미지가 신뢰에 미치는 영향력도 단기적 거래관계에서만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 지각된 공급위험이 신뢰에 미치는 영향은 거래 기간이 장기화 될수록 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

B2B 영역 내 기업의 사회적 책임에 대한 연구가 매우 부족한 상황에서 기업 간 거래 관계를 고려한 실증적 분석을 통해 기업의 사회적 책임의 역할을 확인하였다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있겠다.


Keywords: Corporate Social Responsibility, B2B CSR, Trust, Long-term Orientation
키워드: 기업의 사회적 책임, B2B CSR, 신뢰, 장기지향성, 관계발전요인

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·저자 한상린은 현재 한양대학교 경영대학 교수로 재직 중이다. 고려대학교 경영학과를 졸업하고 미국 뉴욕주립대학교(SUNY-Buffalo)에서 MBA, 펜실베이니아주립대학교에서 경영학박사 학위를 취득하였다. 한양대학교 경영대학장과 경영전문대학원 원장 및 한국유통학회 회장을 역임하였으며 주요 연구분야는 유통관리, B2B마케팅, 서비스마케팅 및 하이테크 마케팅 등이다.

·저자 이종원은 현재 김포대학교 비서경영과 교수로 재직 중이다. 한국항공대학교를 졸업하고 한양대학교에서 경영학 석사 및 박사학위를 취득하였다. 주요 연구분야는 B2B, 서비스, 유통, CSR, 문화, 관광 등이다.