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korean management review - Vol. 47 , No. 5

[ Article ]
korean management review - Vol. 47, No. 5, pp. 1083-1109
Abbreviation: kmr
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 31 Oct 2018
Received 19 Apr 2018 Revised 26 Jul 2018 Accepted 23 Aug 2018
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2018.47.5.1083

The Effects of Securities Branches’ Feedback and Feedforward Use of PMS on Organizational Capabilities and Performance
Sangwan Lee* ; Jonghwa Song** ; Jiyoung Lee***
*Associate Professor, School of Business, Dong-A University, Corresponding Author
**Ph.D. student, Graduate School of Dong-AUniversity, First Author
***Ph.D Candidate, School of Dong-A University, Co-author

증권회사 지점의 PMS 피드백, 피드포워드 이용이 조직역량과 조직성과에 미치는 영향
이상완* ; 송종화** ; 이지영***
*(교신저자) 동아대학교 경영대학 경영학과 (sangwan12@dau.ac.kr)
**(주저자) 삼성증권 지점장 (joas.song@gmail.com)
***(공저자) 동아대학교 회계학과 박사수료 (ji01127@naver.com)
Funding Information ▼

Abstract

Because securities branches play the great important role in the company, managerial objective can be achieved by developing branch managers ability constantly and increasing the organizational members’performance. Until now the study on the securities’ use of PMS in the managerial accounting field has not been conducted sufficiently. Therefore this study aims to analysis the effects of securities branches’ feedback and feedforward use of PMS on organizational capabilities and performance. A survey on a sample of 999 branches from 17 securities having more than 10 domestic branches as of the end of the December, 2016 among 43 securities classified as a domestic corporation based on the securities current information of financial statistics system in the Financial Supervisory Service was conducted for data collection. The results of 132 usable questionnaires are as follows: First, the feedback use of PMS has turned out to have a significant negative effect on the financial performance and doesn’t have a significant effect on the non-financial performance, but according to an additional analysis result, it has had a positive effect on the non-financial performance by the medium of agility and market orientation. These results can be interpreted in the sense that it is difficult to interpret, but considering the general claim of previous studies related to the use of PMS, it is more effective to use various systems complementary to one system instead of focusing on one system will be. On the other hand, the feedforward use of PMS has turned out to have a positive effect on both financial and non-financial performance. Second, the feedback use of PMS has a positive effect on the agility and on the market orientation, But the feedforward use of PMS has a positive effect on both the agility and the market performance. Last, the agility and the market orientation have a positive effect on financial and non-financial performance. Therefore, the agility and the market orientation can be considered essential organizational capability in securities branches. So I strongly recommended that both of them will have to be developed consistently with the use of PMS to be more competitive and improve organizational performance.

초록

증권회사의 지점조직은 회사 내에서 그 역할과 비중이 크기 때문에 조직역량을 더욱 강화하는 것이 필요하나 관리회계 분야에서 증권회사를 대상으로 한 PMS 이용에 관한 연구는 충분히 이루어지지 않았다. 본 연구에서는 최근에 새롭게 연구되고 있는 PMS 이용방식인 PMS의 피드백/피드포워드 이용이 증권회사 지점조직의 특성과 역할을 반영한 조직역량(민첩성, 시장지향성)과 조직성과(재무성과, 비재무성과)에 미치는 영향을 분석하였다. 실증분석을 위해 금융감독원 금융통계시스템의 증권회사 현황 정보를 바탕으로 2016년 12월 말 기준 국내 법인으로 분류된 43개 증권사 중 국내 지점 수 10개 이상을 보유한 17개 증권사의 999개 지점을 대상으로 132부의 설문지를 회수하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, PMS의 피드백 이용은 재무성과에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 비재무성과에는 유의한 영향을 미치지 않았으나, 추가분석 결과 민첩성과 시장지향성을 매개로 비재무성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 해석하기 힘든 부분이나, PMS 이용과 관련된 선행연구들의 일반적인 주장을 고려한다면 하나의 시스템에 집중하지 않고 다양한 시스템을 상호보완적으로 이용하는 것이 그 효과성을 높일 수 있다는 측면에서 해석할 수 있을 것이다. PMS의 피드포워드 이용은 재무성과와 비재무성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, PMS의 피드백 이용은 민첩성에 유의한 정(+)의 영향을, 시장지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. PMS의 피드포워드 이용은 민첩성과 시장지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 민첩성과 시장지향성은 조직성과인 재무성과와 비재무성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 민첩성과 시장지향성은 증권회사 지점조직의 핵심적인 조직역량이라 할 수 있으며, 경쟁우위 확보와 조직성과 향상을 위해 PMS의 이용과 함께 두 역량을 지속적으로 개발해 나가야 할 것이다.


Keywords: securities branches, performance measurement system feedback and feedforward use of PMS, agility, market orientation
키워드: 증권회사, PMS의 피드백/피드포워드 이용, 민첩성, 시장지향성

Acknowledgments

이 논문은 동아대학교 교내연구비 지원에 의하여 연구되었음.


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• 저자 이상완은 현재 동아대학교 경영대학 경영학과 부교수로 재직 중이다. 서강대학교 경영학과 및 대학원 경영학과를 졸업하였다. 주요 연구분야는 성과평가, 보상, 예산 등이다.

• 저자 송종화는 대학을 졸업 후 은행에서 첫 직장 생활을 시작하였으며, 현재는 삼성증권 지점장으로 근무하고 있다. 부경대학교 경영학 학사, 부산대학교 석사를 거쳐 동아대학교에서 회계학 전공으로 경영학 박사를 취득하였다. 주요 연구분야는 성과측정시스템, 조직역량, 최고경영자의 특성과 비재무지표의 이용 등이다.

• 저자 이지영은 현재 동아대학교 회계학과 박사과정을 수료하였다. 동아대학교 경영대학 경영학과 학사와 석사를 졸업하였으며 주요 연구분야는 MCS, 리더십, 조직문화 등이다.