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korean management review - Vol. 48 , No. 4

[ Article ]
korean management review - Vol. 48, No. 4, pp. 997-1043
Abbreviation: kmr
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 31 Aug 2019
Received 27 Dec 2018 Revised 16 May 2019 Accepted 18 Jun 2019
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2019.48.4.997

An Empirical Study on Users’ Intention to Use Insurtech Digital Insurance Platform Service
EunSeok Kim* ; YoungJun Kim**
*Graduate school of Management of Technology, Korea University, First Author
**Graduate school of Management of Technology, Korea University, Corresponding Author

인슈어테크 디지털 보험플랫폼서비스의 사용자 수용의도에 관한 연구
김은석* ; 김영준**
*(주저자) 고려대학교 기술경영전문대학원 기술경영학과 박사과정 (keunseok@naver.com)
**(교신저자) 고려대학교 기술경영전문대학원 부원장 (youngjkim@korea.ac.kr)

Abstract

With the recent spread of Fintech, Insurtech is attracting attention from the market with new innovations in the insurance industry, and investment and interest in Insurtech is increasing worldwide. Insurtech is a combination of ‘Insurance’ and ‘Technology’, which means innovative insurance services that combine new IT technologies and insurance such as artificial intelligence, big data, and block chains. In the era of the 4th Industrial Revolution, the number of users of the Insurtech service with digital new technology is rapidly increasing. In this study, we have selected the digital insurance platform service that has the broadest user base among Insurtech services and conducted empirical studies. The research model is composed of service characteristics(system quality, information quality, service quality) and user characteristics(personal innovativeness, self-efficacy, perceived risk) based on UTAUT and the purpose of this study is to investigate the causal factors of digital insurance platform service. In addition, gender, age, educational background, and smartphone usage time were used as control variables to analyze the difference of control effect. As a result of analysis, information quality, which is a service characteristic factor, influenced performance expectancy and effort expectancy, and service quality influenced effort expectancy. The additional results of this study are as follows. It was confirmed that the user's personal innovativeness influenced performance expectancy, effort expectancy, and social influence and self-efficacy influenced performance expectancy, perceived risk affect performance expectancy and effort expectancy. Finally, the UTAUT basic variables, performance expectancy, effort expectancy, and social influence, have a positive effect on intention to use.

Based on the results of this study, practical implications for domestic insurers and digital insurance platform service companies are summarized and suggestions for future related research on Insurtech are suggested.

초록

최근 핀테크의 확산과 더불어 인슈어테크가 보험산업의 새로운 혁신기술로 시장의 주목을 받고 있으며, 전 세계적으로 인슈어테크에 대한 투자와 관심이 크게 늘어나고 있다. 인슈어테크란 ‘Insurance’와 ‘Technology’의 합성어로 인공지능, 빅데이터, 블록체인 등 새로운 IT 기술과 보험이 융합된 혁신적인 보험서비스를 의미한다. 4차 산업혁명 시대를 맞아 디지털 신기술이 적용된 인슈어테크서비스의 사용자가 급격히 늘어나고 있는 상황에서 관련 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 인슈어테크서비스 중에서 사용자 저변이 가장 넓은 디지털 보험플랫폼서비스를 선정하여 실증연구를 진행하였다. 통합기술수용이론(UTAUT) 모형을 중심으로 서비스특성요인(시스템품질, 정보품질, 서비스품질)과 사용자특성요인(개인혁신성, 자기효능감, 인지된 위험)을 반영하여 연구모형을 구성하였고, 이들 변수들 간의 인과관계 분석을 통해 디지털 보험플랫폼서비스의 수용에 미치는 영향요인을 파악하고자 하였다. 또한, 조절변수로 성별, 연령, 학력, 스마트폰 이용시간을 투입하여 조절효과 차이를 분석하였다. 분석 결과, 서비스특성요인인 정보품질은 성과기대와 노력기대에 영향을 미쳤으며, 서비스품질은 노력기대에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사용자특성인 개인혁신성은 성과기대와 노력기대, 사회적 영향 모두에 영향을 미쳤으며, 자기효능감은 성과기대에, 인지된 위험은 성과기대와 노력기대에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 마지막으로, UTAUT 기본 변수인 성과기대와 노력기대, 사회적 영향은 사용자 수용의도에 유의미한 정[+]의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

이러한 연구 결과를 토대로 국내 보험사 및 디지털 보험플랫폼서비스 관계자들에게 실무적으로 유용한 시사점을 제시하고자 하며, 향후 인슈어테크 분야의 후속 연구를 위한 기초 선행자료로서 학술적 의의를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.


Keywords: Insurtech, Digital insurance platform service, UTAUT, ISSM, Intention to use
키워드: 인슈어테크, 통합기술수용이론, 정보시스템성공모형, 디지털 보험플랫폼서비스, 수용의도

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• 저자 김은석은 고려대학교 경영학과를 졸업하고 동대학 경영대학원에서 경영학 석사학위를 취득하였다. 이후 고려대학교 기술경영전문 대학원 기술경영학과 박사과정을 수료하였으며, 현재 국내 금융 대기업에서 디지털 전략 업무를 담당하고 있다. 주요 관심 분야는 디지털 금융혁신과 신기술 사업화, 오픈 이노베이션, 디지털 마케팅 등이다.

• 저자 김영준 교수는 현재 고려대학교 기술경영전문대학원 부원장을 역임하고 있다. 고려대에 부임하기 전엔 서울대학교 기술경영경제 정책대학원과 미국 Texas A&M 대학에서 강의를 하였다. 연구분야는 기술경영경제, 기술이전사업화, 전략적 제휴, 기술혁신 및 R&D 정책, 지식재산경영전략 등으로 유수 SSCI와 국내등재지에 많은 논문을 게재하고 있고 ‘기술경영학개론’ 교과서를 집필하는 등 왕성한 연구활동을 하고 있다.