기업집단의 자발적 공시와 소속기업의 자발적 공시 간의 관계
초록
본 연구는 기업집단의 자발적 공시와 소속기업의 자발적 공시 간의 관계에 대하여 분석한다. 구체적으로 기업집단 대표기업의 자발적 공시를 기업집단 자발적 공시의 대용치로 이용하여 기업집단 대표기업과 소속기업의 자발적 공시 간에 유의한 관련성이 존재하는지 여부를 분석한다. 기업집단에 소속된 기업은 지배주주 중심의 특유한 지배구조를 가지기 때문에 경제적 실체인 지배주주가 개별기업의 의사결정에 중요한 영향을 미친다. 자발적 공시가 기업과 투자자 간의 정보비대칭을 감소시켜 기업 가치에 영향을 미칠 수 있음을 고려할 때 지배주주는 선행연구에서 밝힌 실물적인 자원공유와 소득이전 뿐 아니라 자발적 공시 의사결정에 있어서도 영향력을 행사할 것으로 예상된다.
2009년부터 2012년까지 대규모기업집단에 속한 상장회사 605개 기업-연도를 대상으로 분석한 결과 기업집단 대표기업의 자발적 공시와 소속기업의 자발적 공시 간에 유의한 양(+)의 관계가 존재하는 것으로 나타났다. 이러한 관계는 대표기업이 호재성 사적 정보를 보유한 경우에는 유지되었으나, 악재성 사적 정보를 보유하는 경우에는 유지되지 않았다. 또한 대표기업과 소속기업의 사적 정보가 호재성인지 여부에 따라 표본을 4개로 구분한 분석결과에서 대표기업과 소속기업의 사적 정보가 모두 호재성이거나 악재성인 경우에는 두 기업의 자발적 공시가 유의하게 관련성을 가지는 것으로 나타났으나, 대표기업과 소속기업이 서로 다른 사적 정보를 보유하는 경우에는 유의한 관련성을 발견하지 못하였다. 이는 소속기업이 집단차원의 자발적 공시전략을 무조건적으로 수용하는 것이 아니라 소속기업이 보유한 사적 정보와 자발적 공시가 기업에 미칠 영향을 고려하여 선택적으로 수용하고 있음을 의미한다.
본 연구결과는 집단차원의 자발적 공시가 소속기업의 자발적 공시에 영향을 미치는 중요한 한 요인임을 보이고 집단차원의 자발적 공시전략이 소속기업의 자발적 공시에 미치는 영향이 사적 정보에 따라 달라짐을 보임으로써 기업집단의 자발적 공시와 관련한 이해를 도울 것으로 기대된다.
Abstract
This study investigates whether the voluntary disclosure of business group is related to affiliates’ voluntary disclosure. Specifically, we examine whether the voluntary disclosures of representative firms are associated with those of affiliates. Considering the influence of controlling shareholders on the decision-makings of affiliates such as income transfer or mergers between affiliated firms and the importance of voluntary disclosure in firm value, controlling shareholders are expected to affect voluntary disclosure decision-making of affiliates. The first hypothesis of this study examines the effect of controlling shareholders on voluntary disclosure of affiliates by using the association of voluntary disclosure between representative firm and affiliates.
This association can be different depending on the private information of the business group because voluntary disclosure accompanies disclosure cost. Given that favorable information has lower disclosure cost, we expect that the association of voluntary disclosure between representative firms and affiliates is significant in the business group having favorable private information. We further examine whether the association between the voluntary disclosure of representative firms and that of affiliates is significant (insignificant) when they have same (different) private information.
Our empirical analyses use 605 firm-year observations listed on Korean stock exchange market and belonging to large business groups over 2009 to 2012. We use the fair disclosure of a representative firm in a group as the group voluntary disclosure. To control the effect of no private information on voluntary disclosure, we use earnings related fair disclosure because all companies are expected to have private information associated with earnings.
The empirical findings are summarized as follows. First, we find that the voluntary disclosures of representative firms are significantly associated with those of affiliates. Second, the association is significant when representative firms have favorable private information. Third, the association remains same when they both have same private information, but it is not significant when they have different private information. Our results suggest that controlling shareholders also affect the decision-making of voluntary disclosure, but affiliates selectively accept the voluntary disclosure strategy of the group considering its impact on their firms. In additional tests, we find that voluntary disclosure strategy of affiliates different from group disclosure policy also contributes to firm value, indicating the controlling shareholders’ effect with respect to voluntary disclosure.
We believe our results help investors to understand the voluntary disclosure of the business group by identifying that the voluntary disclosure of the group is an important factor affecting that of affiliates. In addition to this, our results show that the homogeneity of private information plays a critical role in adopting the group voluntary disclosure policy.
Keywords:
Business group, Affiliate, Voluntary disclosure, Private information키워드:
기업집단, 소속기업, 자발적 공시, 사적 정보Acknowledgments
본 논문은 고려대학교 기업경영연구원 회계세무센터의 지원으로 수행되었음.
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·저자 김현아는 현재 고려대학교 기업경영연구원에 재직 중이다. 고려대학교 정경대학 경제학과를 졸업하였으며, 동 대학원에서 경영학 석사 및 박사를 취득하였다. 박사 학위 취득 이전에 공인회계사로 삼일회계법인과 한국증권금융에서 근무하였으며, 주요연구분야는 기업지배구조, 회계감사 및 세무 등이다.
·저자 유승원은 현재 고려대학교 경영대학 회계학 전공 교수로 재직 중이다. 서울대학교 경영대학 및 대학원 경영학과를 졸업하였으며, 미국 위스컨신주립대학교에서 경영학 박사를 취득하였다. 주요 연구분야는 경영자 및 재무분석가의 이익예측과 공시, 감사, 경영자 인센티브 등이다.
·저자 정석우는 현재 고려대학교 경영대학 회계학 전공 교수로 재직 중이다. 고려대학교 경영대학 및 대학원 경영학과를 졸업하였으며, 미국 뉴욕주립대학교에서 경영학 박사를 취득하였다. 주요 연구분야는 재무분석가의 이익예측행위, 공시, 기업의 사회적 책임과, 회계정보, 감사품질 등이다.