Korean Academic Society of Business Administration
[ Article ]
korean management review - Vol. 45, No. 1, pp.1-33
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 29 Feb 2016
Received 25 Aug 2015 Accepted 20 Nov 2015
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2016.45.1.1

감사인의 비감사 시장점유율에 따른 감사인 제공 비감사서비스 구매의사결정과 감사품질

이우재* ; 정석우**
*(주저자) 충남대학교 경상대학 초빙교수 woojae.lie@gmail.com
**(교신저자) 고려대학교 경영대학 교수 jeong@korea.ac.kr
The Effects of Auditor’s Non-audit Market Share on Firm’s Decision to Purchase Non-audit Service from Incumbent Auditor and Audit Quality
Woo Jae Lee* ; Seok Woo Jeong**
*Visiting Professor, Chungnam National University, College of Economics and Management, First Author
**Professor, Korea University Business School, Corresponding Author

초록

본 연구는 감사인이 비감사 분야의 시장점유율이 높을수록 피감사회사가 감사인으로부터 비감사서비스를 구매할 가능성이 높아지는지, 이 때 감사품질에 차이가 있는지 검증한다. 회계법인이 비감사업무 분야에서 시장점유율이 높다면 해당 서비스 제공 경험이 많고, 특정 분야에서 전문성과 경쟁력을 보유하고 있다는 긍정적 측면을 예상할 수 있다. 동시에 감사 본연의 업무보다 비감사 수익에 의존하는 정도가 높다면 감사 시에 독립성이 낮아질 수 있다는 부정적 측면에서 우려도 있을 수 있다. 감사인의 비감사서비스 병행 제한에 대한 논의를 살펴보면 피감사회사에 의존도가 높아져 감사품질이 저해된다는 의견과, 양질의 비감사서비스를 제공받을 기회를 제한한다는 의견이 대립된다. 그러나 피감사회사에 제공이 허용되는 비감사서비스가 감사의 독립성을 저해하는지 여부에 대한 국내·외 연구결과는 일치하지 않으며, 비감사용역 전면금지 시 회계산업 전반에 미칠 수 있는 영향에 대한 연구도 미진한 상황이다.

본 연구는 비감사서비스 시장을 확장하여 동일감사인의 비감사서비스 뿐 아니라 개별 회계법인이 제공하는 모든 비감사서비스 매출을 이용한다. 전체 회계법인의 비감사 분야 매출총액 중 특정 회계법인의 비감사 매출액 및 세무와 컨설팅서비스별 세부 매출액을 이용한 각 회계법인의 시장점유율을 사용함으로써 공급자인 회계법인의 수익구조에 따른 특성을 살펴본다.

2005년부터 2012년까지 유가증권 및 코스닥 시장에 상장된 8,484개 표본를 사용한 분석결과는 다음과 같다. 감사인의 비감사 시장점유율이 높을수록 피감사회사가 감사인에게 비감사서비스를 구매하는 경향이 높았다. 또 당기 비감사서비스 구매여부와 이를 제공한 감사인의 비감사 시장점유율과의 상호작용변수는 재량적발생액으로 측정한 감사품질을 낮춘다는 결과를 발견하였다. 즉 감사인이 비감사 분야 점유율이 높을수록 피감사회사는 비감사서비스를 동시 구매할 가능성이 증가하나, 이 때 감사인의 비감사 분야 전문성에 따라 감사업무의 효율성이 향상되는 효과보다는 비감사 수입에 의존도가 큼에 따라 독립성이 낮아지는 영향이 상대적으로 크다는 것을 의미한다. 특히 감사보다 비감사업무에 집중하는 감사인인 경우 이러한 경향이 나타났다.

회계법인들이 감사보수 덤핑 경쟁에 따른 수익성 악화를 비감사 분야에의 특화를 통해 회복하려는 전략을 수립하는 상황에서, 본 연구는 비감사 시장에서 높은 점유율을 가진 동시에 비감사 수입에 의존도가 높은 감사인이 비감사서비스를 병행 제공할 때 감사품질이 낮아질 수 있다는 실증결과를 통해 이해관계자들의 주의가 필요함을 시사한다.

Abstract

This study first examines the associations between auditor’s non-audit market share on firm’s decision to purchase non-audit service(NAS) from their incumbent auditor, and then investigates whether auditor’s non-audit market share affect the relation between firm’s auditor-provided NAS purchase and audit quality.

If an audit firm has a large non-audit market share, it can be regarded as it has enough experience and skill for (overall or a particular) NAS. On the other hand, this brings concerns that such an auditor might hardly perform its supposed duty of providing audit service.

Prior research has examined whether the provision of non-audit service by auditors impair their independence on the basis of economic relation between audit firm and auditee. While previous studies focus on the auditor’s economic dependence or client importance from the joint provision of audit and other services, however, they do not provide consistent results.

To test our hypotheses, we use the 8,484 firm-year observations of firms listed on Korean Stock Exchange and Kosdaq for the period 2005 through 2012. We employ the logistic regression to test first hypothesis that whether firms tend to consider incumbent auditor’s non-audit market share to make decisions about NAS purchase. We then test the second hypothesis by using performance-matched discretionary accruals as a proxy of audit quality in ordinary least squares regressions following prior literature.

The results are summarized as follows. First, firms are more likely to purchase NAS from their incumbent auditors if they have large non-audit market share. Second, in this case audit quality measured by performance- matched discretionary accruals is on average negatively associated with non-audit market share of the auditor. In particular, this result is found when the weight of audit service is low in an auditor’s portfolio share.

Additionally, these results are robust when (1) we use other measurement for auditor’s non-audit market share, (2) we consider the impact of total fee per audit hour on audit quality of firm purchased auditor-provided NAS, and (3) we distinguish the impact of purchase timing of NAS from auditor.

This study contributes to the literature on firms’ NAS purchase decision and the audit quality when auditors provide non-audit service to the same auditee by examining the effect of the auditors’ non-audit market share. Although prior research provides some evidence on whether auditors are compromised by NAS in various countries, they do not investigate the effect of audit firms’ characteristic of revenue structure. We expect that our results would be helpful for policy makers and regulators in recent moves concerning the prohibition of auditors’ joint provision of audit and NAS.

However, there needs to be a special attention to interpret our results, because we do not broadly consider audit firms’ human resources or education programs. More importantly, although specific partners or teams in an audit firm could have different abilities to make quality of particular services, we do not consider these factors due to the limitation of data availability.

Keywords:

Auditor-provided non-audit service, Non-audit market share, Purchase of non-audit service, Audit quality

키워드:

감사인 제공 비감사서비스, 비감사 시장점유율, 비감사서비스 구매, 감사품질

Acknowledgments

본 논문은 주저자의 고려대학교 박사학위논문 중 일부를 수정 및 보완하여 작성되었습니다. 박사학위논문에 대해 심사와 조언을 해주신 정석우 교수님(지도교수), 배진한 교수님, 유승원 교수님, 이한상 교수님(이상 고려대학교), 임태균 교수님(전북대학교)께 감사드립니다.

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∙저자 이우재는 현재 충남대학교 경상대학 회계학 전공 초빙교수로 재직 중이다. 이화여자대학교 경영대학을 졸업 후 고려대학교 대학원 경영학과에서 회계학 석사 및 박사 학위를 취득하였다. 주요연구분야는 감사품질, 비감사서비스와 회계정보, 재무분석가 예측특성 등이다.

∙저자 정석우는 현재 고려대학교 경영대학 회계학 전공 교수로 재직 중이다. 고려대학교 경영대학 및 대학원 경영학과를 졸업하였으며, 미국 뉴욕주립대학교에서 경영학 박사를 취득하였다. 주요연구분야는 재무분석가의 이익예측행위, 공시, 기업의 사회적 책임과 회계정보, 감사품질 등이다.