Korean Academic Society of Business Administration
[ Article ]
korean management review - Vol. 46, No. 6, pp.1599-1630
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 31 Dec 2017
Received 25 Jan 2017 Revised 27 Mar 2017 Accepted 29 Sep 2017
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2017.46.6.1599

낙수효과 및 동반성장정책이 대기업 협력사의 이익조정에 미치는 영향

허진숙* ; 권수영**
*(주저자) 고려대학교 강사 jinsukheo1205@gmail.com
**(교신저자) 고려대학교 경영대학 sykwon@korea.ac.kr
The Influence of Trickle-down Effect and Mutual Growth Policy on Subcontractors’ Earnings Management
Jin Suk Heo* ; Soo Young Kwon**
*Ph. D, Korea University Binesess School(jinsukheo1205@gmail.com), First Author
**Professor, Korea University Business School(sykwon@korea.ac.kr), Corresponding Author

초록

본 연구는 협상력 차이에서 비롯된 단가인하 압력이 협력사 이익하향조정에 미치는 효과가 외생적 변수인 낙수효과와 정부의 동반성장정책 따라 차별적으로 나타나는지 검증하였다. 2004년부터 2014년까지 유가증권에 상장된 1,048개 기업-연도를 대상으로 연구를 수행하였으며, 분석결과 낙수효과가 높은 협력사의 영업이익률, 순이익률이 낙수효과가 낮은 협력사보다 우수하고 이들 협력사에서는 재량적인 이익하향조정이 나타나지 않았다. 또한 동반성장노력을 하는 대기업 협력사에게서는 이익하향조정이 발견되지 않아 동반성장에 미온적인 대기업의 협력사들의 이익하향조정과는 대조적인 모습을 모였다 . 이러한 결과는 대기업-협력사 관계에 신뢰관계와 상생을 위한 노력이 협력사의 기회주의적인 회계선택을 완화한다는 것을 의미한다. 본 연구는 상생경영을 추구하는 대기업의 경영방침 또는 정부정책이 효과적으로 작용하였는지 실증적으로 분석하였으며 대기업-협력사의 신뢰관계 구축이 회계투명성을 높이는데 기여할 수 있음을 제시함으로써 낙수효과와 동반성장 정책의 회계적 의미를 보여주었다는데 의의가 있다.

Abstract

In this study, we analyzed whether the downward profit adjustment of the subcontractor's arising from the relationship between customer and subcontractor appears to be differentiated by the effects of the trickle-down effect and the mutual growth efforts of the clients and the government. The results of this study show that the operating profit margin and the net profit margin of the subcontractor that have a high degree of trickle-down effect are superior to those of the subcontractor that have low trickle-down effects and they don’t do downward earnings management to avoid unfavorable contracts. In addition, for the subcontractor that trade with companies with customer that are willing to encourage mutual growth is no tendency to downgrade profits. This result implies that trust relationship and win - win relationship with customer - subcontractor mitigate subcontractor's opportunistic accounting choice. This study empirically analyzed whether the management policy or government policy for trickle-down effect and mutual growth worked effectively and suggested that the establishment of the trust relationship between can contribute to enhance the transparency of accounting.

Keywords:

trickle-down effect, mutual growth policy, subcontractors, earning downward adjustment

키워드:

낙수효과, 동반성장정책, 협력사, 이익하향조정

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• 저자 허진숙은 고려대학교 정경대학 경제학과를 졸업하고 삼정KPMG회계법인에서 공인회계사로 근무하였다. 이후 고려대학교 경영대학 회계학 석사 및 박사학위를 취득하고 현재 고려대학교에서 회계학 강사로 근무하고 있다.

• 저자 권수영은 현재 고려대학교 경영대학 회계학 전공 교수 및 경영대 학장으로 재직 중이다. St. John fisher Colledge를 졸업하고 university of Texas Austin MBA과정과 University of Rochester에서 응용경제학 석사학위를 취득, Washington University에서 박사학위를 취득하였다, 박사학위 취득 이후 University of Utah에서 조교수로 근무하였으며 고려대학교 총무처장, 2014년 한국회계학회장, 현재는 고려대학교 경영대학 학장을 역임하고 있다. 주요 연구분야는 회계감사와 재무회계 등이다.