민화전시 관람동기가 만족도를 통해 행동의도에 미치는 영향
초록
민화전시에 대한 선행 연구들은 민화작품의 역사적 가치, 의미 연구, 작품 활용 방안 등 시대적 흐름으로서의 민화에 대해 연구되어왔다. 특히, 민화전시산업으로서 민화전시에 대한 연구가 필요함에도 불구하고 민화전시의 실증적인 발전방향에 대한 연구는 진행되지 않은 편이다. 또한 산업별로 만족도와 행동의도의 인과관계는 다르게 나타나고 있다. 그러나 일부 문화예술연구는 인과관계 파악에 그치고 있다. 이에 본 연구에서는 민화전시 관람동기가 행동의도에 미치는 영향을 검증하고자 구체적으로 부트스트래핑을 통해 매개효과의 통계적 유의성을 실증분석하고자 하였다.
연구결과, 구전의도에는 교류동기만이 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 재관람의도에는 일상탈출동기와 유능성동기만이 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 지적동기와 교류동기는 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 민화전시의 학문적 가치뿐만 아니라 실무적 활용방안 및 문화산업으로의 민화전시의 마케팅 방안에 관한 전략적 시사점을 구체적으로 제시하였다.
Abstract
Prior studies on folk painting exhibitions have been conducted to study folk paintings as the current trends such as the historical value of folk paintings, a study on the meanings, and the way of using works. In particular, There is a need for studies on folk painting exhibitions as a folk painting exhibition industry, but studies on the empirical development plan of folk paintings have not been Implemented. Moreover, despite the fact that the relationship between satisfaction and behavioral intentions shows differences depending on industry, some of studies on culture and art are limited to the identification of relationship. For this reason, the purpose of this study is to verify the statistical significance of the mediation effect through bootstrapping in order to examine the effect of the folk painting exhibition visitors’ motivation on behavioral intentions.
As a result of the empirical analysis, it turned out that the relationship motivation has the full mediation effect in the Word-Of-Mouth intention; In terms of revisit intentions, only escape motivation from daily life and competence motivation show the full mediation effect, and the intellectual motivation and the relationship motivation were found to have a partial mediation Effect. Therefore, this study was carried out to present not only the academic value of folk painting exhibitions but also the practical application plans, and to propose marketing plans of folk painting exhibitions as the cultural industry.
Keywords:
Folk Painting Exhibitions, Visitor Attendance Motivation, Satisfaction, Behavioral Intentions, Mediation Effect키워드:
민화전시 관람동기, 만족도, 행동의도, 매개효과Acknowledgments
이 논문은 2016년도 중앙대학교 연구장학기금 지원에 의한 것임.The research was supported by the Chung-Ang University Research Scholarship Grants in 2016.
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• 저자는 현재 중앙대학교 경영경제대학 회계학 전공교수로 재직 중이다. 미국 럿거스 대학에서 경영학박사를 취득하였다. 한국경영교육학회 회장, 한국회계학회 회계저널 편집위원장을 역임했으며, 현재 한국경영학회 KBR 편집위원장이다. 주요 연구분야는 기업분석과 가치평가 등이다.
• 저자는 현재 중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과 박사과정으로 재학 중이며. 동 대학원에서 경영학 석사학위를 취득하였다. 주요 연구분야는 문화예술지원활동, 문화예술 관람요인, 그리고 민화전시 등이다.