Korean Academic Society of Business Administration
[ Article ]
korean management review - Vol. 47, No. 6, pp.1367-1390
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 31 Dec 2018
Received 09 Oct 2018 Accepted 17 Oct 2018
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2018.47.6.1367

금융투자 상품의 손실가능성 정보가 투자를 유치하는데 항상 불리한가?: 투자성향과 금융상품 특성의 조절효과를 중심으로

나영선* ; 유창조**
*(주저자) 동국대학교 경영학 박사 fundanalyst.na@gmail.com
**(교신저자) 동국대학교 경영학과 교수 yoo@dongguk.edu
Does Potential Loss Information of Financial Investment Products Operates to Disadvantage in Attracting Investment?: Moderating Effect of Risk Aversion and Product Type
Young Sun Na* ; Chang Jo Yoo**
*Neuberger Berman, First Author
**Dongguk University, Corresponding Author

초록

대부분의 국내 금융기관은 금융투자 상품의 정보를 제공함에 있어서 투자자를 유지하기 위해 수익가능성에 관한 정보는 적극적으로 제공하지만 손실가능성에 대한 정보는 제외하거나 약화시켜왔다. 이런 상황에서 본 연구는 손실가능성을 최소한으로 제공하는 것이 투자유치에 어떻게 영향을 미치는가를 분석했다.

이런 연구목적을 달성하기 위해 본 연구는 금융투자 상품정보에 대한 메시지 측면성을 원인변수로, 투자자 반응을 결과변수로 설정하고 이러한 효과를 조절하는 변수로 투자자 성향과 투자상품의 특성을 제시하였다. 그리고 투자한 후 손실이 발생했을 경우 투자자들의 투자기관에 대한 태도 변화의 차이를 메시지 측면성에 따라 분석했다.

이러한 연구모형을 검증하기 위해 본 연구는 실험 연구를 진행했다. 메시지 유형과 투자상품 유형을 두가지로 조작(설득메시지: 단면 Vs 양면, 투자상품: 고위험고수익 vs. 저위험저수익)하였고, 투자자 성향을 설문조사를 바탕으로 두가지 유형(수익 추구형 Vs 위험 회피형)으로 구분한 후 결과를 분석했다.

연구결과, 첫째, 위험 회피형 투자자에게는 메시지의 측면성이 투자의사에 영향을 미치지 못했다. 둘째, 고위험고수익 상품의 경우 투자자의 투자의사는 손실가능성에 대한 정보의 제공 여부에 따라 차이가 없는 것으로 확인되었다, 마지막으로 투자 후 투자결과가 확인되는 상황에서 투자기관이 수익가능성에 대한 정보만 제공했을 경우 투자자의 투자기관 평가는 부정적으로 변화되었다.

이러한 결과를 통해 투자기관이 투자 상품을 안내할 때 손실가능성 정보를 제한적으로 제공하는 것이 투자유치에 항상 유리하지 않음을 확인하였다. 만일 투자 후 손실을 접했을 경우를 감안하면 손실가능성에 대한 정보를 제공하는 것이 투자자 관리에 더 유리하였다. 마지막으로 본 연구는 연구의 관리적 시사점을 제시하였고 본 연구의 한계점과 함께 미래연구방향을 제시했다.

Abstract

Most financial institutions has actively provided an information about the expected profits of financial products to attract investments However, they were very passive or reluctant in providing an information about the potential losses. Under these situations, this study investigate how an information about potential loss affect investors’ purchase decisions.

For this purpose, this study specified message sidedness as antecedent, and attitude toward financial institutions and investment intention as consequences and investment product type and investors’ propensity as the moderating variables. Further we examined the difference in investors’ changing attitude towards financial institutions under loss results.

To verify these models, we conducted experimental study. We developed 2(persuasive message type: one-sided or two-sided) × 2(risk tolerance: high or low) × 2(type of of financial investment product: high risk-high return or low risk-low return) between-subject designs.

We found three important results. First, the message sidedness did not give any impacts on the loss-aversion investors’ investment intentions. Second, investors’ investment intention remained the same across the message sidedness in case of high risk-high return products. Finally, we found that investors’ attitude toward the financial institutions after observing financial losses changed negatively when only information about an expected profits were provided.

These results indicate that potential loss information of financial investment products does not operate to disadvantage in attracting investments depending on product type and investors’ investment propensity. Finally, we discussed the limitations of this study and provided future research direction.

Keywords:

Message Sidedness, Investor Propensity, Investment Product Type

키워드:

설득메시지 측면성, 투자자 성향, 금융투자 상품 특성

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• 저자 나영선은 현재 Neuberger Berman 글로벌 투자회사 한국사무소의 투자담당 상무로 재직 중이다. 동국대학교 경영학과를 졸업하고 연세대학교 금융MBA에서 경영학석사를 취득하였으며 동국대학교 박사학위를 취득하였다. 과거 JPMorgan자산운용 한국법인에서 국내금융기관 및 리테일 투자자들을 대상으로 투자업무를 담당하였으며 미래에셋증권에서 해외투자상품 마케팅 및 해외상품 개발 업무를 진행하였다.

• 저자 유창조는 연세대학교 경영학과를 졸업하고, University of Oregon에서 MBA를, University of Arizona에서 Ph. D를 취득하였고, 현재 동국대학교 경영학과에 재직하고 있다. 유창조 교수는 한국광고학회 회장, 한국마케팅학회장, 한국소비자학회장 및 한국경영학회장을 역임한 바 있고 한국소비자학연구 편집위원장 및 경영학연구 편집위원장을 역임한 바 있다. 주요 연구분야는 소비자행동, 마케팅전략, 사회공헌활동 등이다.