Korean Academic Society of Business Administration
[ Article ]
korean management review - Vol. 47, No. 3, pp.673-701
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 30 Jun 2018
Received 02 Mar 2018 Accepted 03 Jun 2018
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2018.47.3.673

한국 경영학(회계학) 학문분야 평가인증제와 평가인증기준에 대한 현황과 개선방향

손성진*
*(단독저자) 단국대학교 경영학부 부교수 phdssj@dankook.ac.kr
The Evaluation of the Accreditation System and the Standards of the Korean Business (Accounting) Programs and Future Directions
Sungjin Son*
*Associate Professor, Department of Business Administration, Dankook University, First Author

초록

본 연구는 한국 경영학(회계학) 학문분야에 대한 평가인증제를 살펴보고, ‘투입-전환-산출-피드백’이라는 체계이론의 관점에서 미국(AACSB), 유럽(EQUIS), 한국(KABEA)의 경영학(회계학) 평가인증기준과도 비교·평가하여 장기발전 방안을 제시하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교육품질삼위일체(고등교육기관, 정부, 민간전문평가기구)는 경영학(회계학) 교육의 질에 대한 일치된 견해를 정립해야 한다. 둘째, 교육의 책무성과 수월성 간 상충을 최소화하기 위해 평가인증결과를 이용한 결과통제(result control)와 더불어 ‘투입-전환-산출-피드백’ 영역에서의 과정통제(process control)도 함께 수행해야 한다. 셋째, ‘투입-전환-산출-피드백’ 영역에서 경영학(회계학) 프로그램 평가인증기준 간 긴밀한 인과관계를 형성하기 위한 노력도 있어야 한다. 넷째, 경영학(회계학) 프로그램 평가인증제는 대학 기관평가인증제와 연계되어야 한다. 이를 통해, 대학과 경영학(회계학) 학문단위의 자율성과 독립성이 존중되어야 한다. 다섯째, 경영학(회계학)프로그램 평가인증기준의 국제통용성 제고를 위해 AACSB, EQUIS, KABEA의 상호 협력이 필요하다. 여섯째, 4차 산업혁명과 함께 타 학문분야(예; 공학, 의학 등) 평가인증기구와의 협력을 위한 논의도 필요하다. 본 연구의 결과는 한국 경영학(회계학) 프로그램 평가인증제와 평가인증기준의 성공적인 운영을 위한 정책수립과 진행과정에서 기초자료의 역할을 할 것이다.

Abstract

The purposes of this study is to examine the accreditation system in the field of Korean business (accounting) program and to compare it with the accreditation standards of the US (AACSB), Europe (EQUIS) and Korea (KABEA) based on the system theory of ‘input-conversion-output-feedback’, and finally propose future directions for Korean business accreditation system. The results of this study can be summarized as follows: Firstly, education-quality trilogy (institutes of higher education, government, accreditation institutes) has to establish the consistent opinions about the quality of business (accounting) education. Secondly, to minimized the conflicts of the accountability and the excellence of education, the process control in the area of ‘input-conversion-output-feedback’ should be performed with the result control. Thirdly, from the viewpoint of ‘input-conversion-output-feedback’ process, there should also be efforts to establish a close causal relationship between the accreditation standards of the business (accounting) programs. Fourthly, business (accounting) program accreditation systems must be connected to the institute accreditation systems, and through this, the autonomy and the independence of the business (accounting) academic units should be respected. Fifthly, to make the standards of business program internationally available, the cooperation among AACSB, EQUIS, and KABEA is needed. Sixthly, And along with the Fourth Industrial Revolution, the cooperation with other accreditation bodies such as engineering, medicine, etc. is also needed. I hope the results of this study will serve as basic data in the process of establishing and proceeding the policies for the successful operations of the Korean Business (Accounting) accreditation systems and accreditation standards.

Keywords:

Quality of education, Business accreditation, KABEA, AACSB International, EQUIS

키워드:

대학교육의 질, 경영학평가인증, 미국경영대학연맹, 유럽질향상시스템, 한국경영교육인증원

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• 저자 손성진은 현재 단국대학교 경영학부 회계학 전공 부교수로 재직 중이다. 서강대학교 대학원에서 경영학박사학위를 취득하였다. 주요 연구분야는 경영혁신과 성과관리시스템(Performance Measurement System)의 구축과 활용에 관한 것이고, 기업의 사회적 책임(Corporate Social Responsibility)과 지속가능경영(Corporate Sustainability Management), 대학/학문분야 평가·인증제(Institutional and Program Accreditation System)에도 관심을 가지고 연구를 수행하고 있다.