Korean Academic Society of Business Administration
[ Article ]
korean management review - Vol. 48, No. 5, pp.1253-1276
ISSN: 1226-1874 (Print)
Print publication date 31 Oct 2019
Received 29 May 2019 Accepted 17 Jul 2019
DOI: https://doi.org/10.17287/kmr.2019.48.5.1253

배당과 기업가치: 2008년 글로벌 금융위기를 중심으로

최희정* ; 류두원**
*(제1저자) 국민연금연구원 부연구위원 chj@nps.or.kr
**(교신저자) 고려대학교 경영학과 연구교수 lyucreon@korea.ac.kr
The Effect of the 2008 Global Crisis on Dividend Policy and Firm Value
Heejung Choi* ; Doowon Ryu**
*Deputy Research Fellow, National Pension Research Institute, 1st Author chj@nps.or.kr
**Research Professor, Korea University Business School, BK21 Plus, Corresponding Author lyucreon@korea.ac.kr

JEL 분류기호: G30, G32, G35

초록

본 연구는 2008년 글로벌 금융위기로 인한 국내 기업의 배당정책과 배당이 기업가치에 미치는 영향의 변화를 정립하는데 그 목적을 갖는다. 배당신호이론, 배당고객이론 그리고 배당케이터링 이론을 바탕으로 가설을 세우고 2001년부터 2016년 까지 상장기업을 대상으로 실증분석한 결과, 다음과 같은 관계를 밝혀냈다. 첫째, 글로벌 금융위기 기간 동안 국내기업의 배당이 감소하였다. 둘째, 금융위기 기간 동안 배당규모-기업가치의 양의 관계가 약화되었다. 셋째, 금융위기 이후 기간에는 배당규모-기업가치의 양의 관계가 강화되었다. 이러한 결과는 배당신호이론, 배당케이터링이론을 지지하는 결과이며, 배당고객이론을 일부 지지하는 결과이다.

Abstract

We investigate the effect of the 2008 global financial crisis on the dividend policy and corporate value of domestic firms in Korea. We devise our hypothesis based on the dividend signaling theory, dividend clientele effect, and catering theory of dividends. To test our hypothesis, we conduct an empirical analysis of listed domestic firms from 2001 to 2016. First, we find a reduction in dividends of domestic firms during the financial crisis. Second, we provide evidence that during the crisis, the positive relationship between dividend and firm value is lessened. Third, the relationship is intensified after the crisis. Overall, these results are consistent with the dividend signaling theory and catering theory of dividends, and partially consistent with the dividend clientele effects.

Keywords:

Dividend policy, 2008 Global crisis, Firm value, dividend signaling theory, catering theory of dividends, dividend clientele effect

키워드:

배당정책, 글로벌 금융위기, 기업가치, 배당신호이론, 배당고객이론, 배당케이터링이론

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• 저자 최희정은 현재 국민연금연구원 기금정책분석실 부연구위원으로 재직 중이다. 고려대학교에서 경영학 박사를 취득하였으며, 주요연구분야는 기업재무, 기업지배구조, 재무회계 등이다.

• 저자 류두원은 현재 고려대학교 경영대학 경영학과 연구교수(BK21 Plus 사업단)로 재직 중이다. 고려대학교 경영학과에서 경영학박사(재무론 전공), 한국외국어대학교 국제경영학과에서 경영학박사(국제경영학 전공)를 취득하였다. 주요 연구분야인 기업재무, CSR, 제품시장경쟁을 비롯하여 재무금융, 경영, 경제, 국제경영 전반을 연구 분야로 삼고 있다.