정보비대칭과 합병기업의 규모효과
초록
합병기업의 규모효과는 주식시장의 이상현상으로 현재까지 많은 연구들을 통해 그 원인을 분석하고 있다. 그러나 기업규모별 정보비대칭의 차이가 합병기업 규모효과에 미치는 영향에 대한 연구는 현재까지도 전무한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 합병기업의 규모효과가 존재하는지 살펴보고, 나아가 합병기업 규모효과의 주 원인을 정보비대칭으로 보고 기업규모별 그리고 소속시장별 정보비대칭의 차이가 합병기업 규모효과의 한 가지 원인으로 추가적인 설명이 가능한지 실증적으로 분석하였다.
본 연구는 2003년부터 2017년까지 한국거래소(KSE)에 상장된 기업 중 12월 말 결산법인을 대상으로 385개의 표본을 선정하였다. 종속변수인 누적평균초과수익률이 누적기간에 따라 가설검정결과에 차이가 존재하는지 살펴보기 위해 합병공시일 기준 총 6개의 누적기간을 설정하였다. 주요 관심변수인 기업규모는 합병공시 전기말 시가총액의 자연로그 값과 합병기업의 소속시장으로 각각 구분하여 합병기업의 규모효과를 분석하였다. 정보비대칭 변수는 합병공시 전기 주가변동성과 주식거래량회전율로 설정하고 기업규모 변수와 결합하여 기업규모별 및 소속시장별 정보비대칭의 차이가 합병기업의 규모효과를 추가적으로 설명할 수 있는지 분석하였다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기업규모를 합병공시 전기말 시가총액으로 설정한 분석에서는 합병기업을 대상으로 규모효과가 존재했지만 합병기업의 소속시장별 규모효과는 발견하지 못하였다. 또한 정보비대칭이 높은 소규모기업및 코스닥기업일수록 합병공시에 따른 초과수익률이 높게 나타나 기업규모별 및 소속시장별 정보비대칭의 차이가 합병기업의 규모효과를 설명할 수 있는 한 가지 원인이 된다는 것을 발견하였다.
기업규모별 정보비대칭이 합병기업 규모효과의 원인이 되는지 분석한 본 연구의 결과는 다음의 시사점을 제시한다. 첫째, 2003년부터 2017년까지 합병기업의 규모효과가 국내 상장기업을 대상으로 나타나고 있다. 둘째, 주식시장의 이상현상인 합병기업의 규모효과가 기업규모별 및 소속시장별 정보비대칭의 차이에 의해 설명될 수 있다. 이는 기업규모 및 소속시장에 따른 정보비대칭의 차이가 합병기업의 규모효과를 발생시키는 주요 원인이라는 것을 시사한다. 본 연구결과는 합병기업의 규모효과를 연구하는 후속 연구자들에게 유용한 정보가 될 것으로 기대한다.
Abstract
Until now, the size effect of merger firms has been analyzed as the anomaly of the stock market through many studies. However, there is no study on the effect of information asymmetry on the size effect of merger firms. In this study, we examine whether there is the size effect of merger firms. Furthermore, we find that the main cause of merger firms’ size effect is information asymmetry, and the difference of information asymmetry by company size and stock market is one of various different causes.
In this study, among the listed companies in Korea Stock Exchange (KSE) from 2003 to 2017, 385 samples are selected for closing date of the fiscal year-December firms. The dependent variable is the cumulative average excess return for five days before and after the merger disclose date for examine whether there is a difference in the results of the hypothesis testing according to the accumulation period. In addition, independent variables are firm size and stock market dummy variable. Also, information asymmetry variables are stock volatility and stock trading volume turnover rate, and we analyze whether the difference in information asymmetry by firm size and stock market size variable can further explain the size effect of merger firms.
The results of the study are summarized as follows: When the size effect of the merged firm is set as the market capitalization of the previous year, it can be find that the size effect of the merged firm is existence. However, dividing them into stock markets did not find a size effect. In addition, it can be find that the difference in information asymmetry between firms and their stock market is one of the various reasons for explaining the size effect of merged firms.
The results of this study, for which we analyze whether information asymmetry by firm size is the cause of the merger firm size effect, suggesting the followings. First, from 2003 to 2017, the size effect of merger firms exist to domestic listed firms. Second, the size effect of merger firms, which is an anomaly of the stock market, can be explained by the differences of information asymmetry due to firm size and stock market. This suggests that the difference in information asymmetry between firm size and stock market is the main cause of the size effect of merger firms. The results of this study are expected to be useful information for subsequent researchers to study the size effect of merger firms.
Keywords:
Merger Firms, Acquirer Size Effect, Market Response, Information Asymmetry키워드:
합병기업, 규모효과, 시장반응, 정보비대칭Acknowledgments
이 논문은 2019년도 중앙대학교 연구년 결과물로 제출됨. 심도있는 의견을 제공해주신 두분의 심사위원님께 감사드립니다. 본 연구는 교신저자 학위논문의 주요내용을 발췌하여 전체적으로 수정·보완 및 재작성한 것입니다.This research was supported by the Chung-Ang University research grant in 2019. Comments from two anonymous refrees are greatly appreciated.
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• 저자 나영은 현재 중앙대학교 경영경제대학 경영학부 교수로 재직 중이다. 미국 럿거스대학에서 경영학박사를 취득하였다. 한국경영교육학회 회장과 한국회계학회 회계저널 편집위원장을 역임하였다. 현재 한국경영학회 KBR 편집위원장 및 한국공인회계사회 윤리위원이다. 주요 연구 분야는 기업분석과 가치평가 등이다.
• 저자 노희성은 현재 중앙대학교 일반대학원 회계학과 박사과정에 재학 중이다. 동 대학원에서 경영학 석사학위를 취득하였다. 주요 관심 분야는 기업신용분석과 가치평가이다.